loader
Poradnik

Pedał hamulca sięga podłogi? (Przyczyny i jak to naprawić)

W przypadku samochodów można ignorować wiele drobnych problemów, ale nigdy nie należy ignorować problemów z hamulcami.

Jeśli zauważysz, że pedał hamulca opada do podłogi przy pracującym silniku, powinieneś zachować szczególną ostrożność. Może to spowodować całkowity zanik funkcji hamulca!

Dlatego zdecydowanie nie zaleca się kontynuowania jazdy samochodem, jeśli coś takiego wystąpi. Ale co jest przyczyną i jak można to naprawić? Przyjrzyjmy się pokrótce możliwym przyczynom:

Najczęstszym powodem, dla którego pedał hamulca zaczyna uciekać, jest wyciek płynu hamulcowego lub obecność powietrza w układzie hamulcowym. Przyczyną może być także wadliwa pompa hamulcowa lub niesprawny wzmacniacz hamulca. Powietrze w układzie hamulcowym może być spowodowane niskim poziomem płynu hamulcowego.

Powyższe przyczyny są najczęstszymi przyczynami występowania tego problemu. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn spadku pedału hamulca do podłogi przy pracującym silniku lub podczas uruchamiania samochodu.

Spis treści show Przyczyny przeskakiwania pedału hamulca na podłogę podczas pracy silnika lub uruchamiania samochodu 1. Wyciek płynu hamulcowego 2. Wadliwy główny cylinder hamulcowy 3. Uszkodzone wspomaganie hamulców 4. Powietrze w układzie hamulcowym 5. Niski poziom płynu hamulcowego Jak naprawić pedał hamulca, który opada na podłogę przy pracującym silniku? Często zadawane pytania dotyczące pedałów hamulca Dlaczego pedał hamulca opada na podłogę, gdy uruchamiam samochód? Jak sprawdzić, czy pompa hamulcowa jest uszkodzona? Jak sprawdzić, czy cylinder wspomagania hamulców lub pompa hamulcowa są uszkodzone? Dlaczego po odpowietrzeniu mój pedał hamulca sięga podłogi?

Przyczyny zjeżdżania pedału hamulca na podłogę przy włączonym lub uruchomionym silniku

1. Wyciek płynu hamulcowego

Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest wyciek płynu hamulcowego gdzieś w układzie hamulcowym. Często jest to spowodowane zardzewiałym przewodem hamulcowym, ale mogą to być również problemy z nieszczelnymi uszczelkami przy tłoczkach zacisków.

Wycieki płynu hamulcowego są jednak często bardzo widoczne na podłożu, więc jeśli na podłodze w garażu pojawiła się kałuża płynu, zdecydowanie nadszedł czas, aby sprawdzić, czy nie ma wycieków płynu hamulcowego.

Naciśnięcie pedału hamulca w przypadku wycieku płynu spowoduje wylanie się płynu hamulcowego. Gdy pedał hamulca wraca do góry, zamiast tego przez nieszczelność zasysane jest powietrze, co powoduje, że pedał hamulca jest bardzo bagnisty.

Powiązane: 5 objawów wycieku płynu hamulcowego

2. Wadliwy główny cylinder hamulcowy

Inną częstą przyczyną, dla której pedał hamulca opada na podłogę przy pracującym silniku, jest uszkodzony główny cylinder hamulcowy. Cylinder hamulcowy znajduje się za pedałem hamulca, po drugiej stronie ściany ogniowej wnęki silnika.

Zadaniem głównego cylindra hamulcowego jest tłoczenie płynu hamulcowego do tłoczków zacisków w celu zmniejszenia prędkości pojazdu.

Główny cylinder hamulcowy posiada uszczelnienie wokół tłoka pchającego, a jeśli to uszczelnienie zacznie przeciekać, po naciśnięciu pedału hamulca ciśnienie w układzie hamulcowym wróci na drugą stronę tłoka.

Spowoduje to, że pedał hamulca będzie zawsze tracił ciśnienie po naciśnięciu, co będzie odczuwane jako bagnisty lub zapadający się pedał hamulca.

3. Wadliwy wzmacniacz hamulca

Pomiędzy głównym cylindrem hamulcowym a pedałem hamulca znajduje się wspomaganie hamulców. Wspomaganie hamulców wykorzystuje podciśnienie do zwiększenia siły hamowania po naciśnięciu pedału hamulca.

Osoby, które choć raz jechały samochodem bez sprawnego układu wspomagania hamulców, wiedzą, jak duże jest ciśnienie w układzie hamulcowym bez tego układu.

Jeśli ciśnienie w pedale hamulca zaczyna narastać bardzo nisko, ale po osiągnięciu dolnej części pedału jest on bardzo sztywny, najprawdopodobniej masz problem ze wspomaganiem hamulców. Awaria układu wspomagania hamulców nie jest zbyt częsta, ale zdarza się w niektórych modelach samochodów.

Powiązane: Objawy nieprawidłowego działania układu wspomagania hamulców

4. Powietrze w układzie hamulcowym

Czy Ty lub ktoś inny wymienił ostatnio coś w hydraulicznym układzie hamulcowym samochodu, nie wykonując po tym prawidłowego odpowietrzenia hamulców? W takim razie to może być Twój problem!

Powietrze, w przeciwieństwie do płynu hamulcowego, jest ściśliwe. Dlatego układ hamulcowy musi być całkowicie pozbawiony powietrza, aby szybko wytworzyło się w nim ciśnienie, a nie aby pedał hamulca stał się bagnisty.

Jedynym sposobem usunięcia powietrza z układu płynu hamulcowego jest jego prawidłowe odpowietrzenie. Poniżej znajduje się film pokazujący, jak odpowietrzyć układ hamulcowy.

5. Niski poziom płynu hamulcowego

Jeśli na desce rozdzielczej świeci się lampka ostrzegawcza poziomu płynu hamulcowego, zdecydowanie nadszedł czas, aby sprawdzić poziom płynu hamulcowego.

Jeśli poziom płynu hamulcowego jest niski, do układu hamulcowego może dostać się powietrze, np. podczas pokonywania ostrych zakrętów. O tym, co dzieje się z układem hamulcowym, gdy znajduje się w nim powietrze, mówiliśmy w poprzedniej części.

Gdyby płynu hamulcowego było tak mało, że do układu dostałoby się powietrze, nie wystarczyłoby go uzupełnić. Trzeba ponownie odpowietrzyć układ hamulcowy.

Jak naprawić pedał hamulca, który opada na podłogę, gdy silnik pracuje?

Teraz, gdy znasz już najczęstsze powody, dla których pedał hamulca może opadać na podłogę, prawdopodobnie chcesz wiedzieć, jak zdiagnozować i jak rozwiązać ten problem. A więc zaczynajmy.

  1. Poszukaj zewnętrznych wycieków: Sprawdź, czy wszędzie pod samochodem nie ma śladów wycieku płynu hamulcowego. Sprawdź przewody hamulcowe, węże i zaciski hamulcowe. Najczęstszy wyciek jest spowodowany zardzewiałymi przewodami hamulcowymi, ale może też pochodzić z wadliwych uszczelek gumowych w tłoczkach zacisków. Wymień nieszczelny element.
  2. Sprawdź poziom płynu hamulcowego: Sprawdź poziom płynu hamulcowego w zbiorniku we wnęce silnika i w razie potrzeby uzupełnij do poziomu MAX. Jeśli poziom płynu był bardzo niski, w układzie hamulcowym może znajdować się powietrze, co oznacza, że trzeba go odpowietrzyć.
  3. Odpowietrzanie układu hamulcowego: Następnym krokiem jest odpowietrzenie układu hamulcowego, aby usunąć z niego całe powietrze. Pełny proces odpowietrzania układu hamulcowego w warunkach domowych można znaleźć w tym filmie.
  4. Odłącz przewód podciśnieniowy układu wspomagania hamulców: Odłącz przewód podciśnieniowy od układu wspomagania hamulców i spróbuj ponownie nacisnąć pedał hamulca. Jeśli problem nadal występuje, najprawdopodobniej masz uszkodzony główny cylinder hamulcowy.
  5. Sprawdzić lub wymienić główny cylinder hamulcowy: Wymontować i sprawdzić, czy na uszczelce pompy hamulcowej nie ma śladów uszkodzeń. W przypadku większości cylinderków hamulca głównego nie można kupić samej uszczelki, dlatego konieczna jest wymiana cylinderka hamulcowego.
  6. Sprawdzenie lub wymiana wspomagania hamulców: Ostatnim krokiem jest sprawdzenie i wymiana wspomagania hamulców, jeśli zauważysz w nim coś podejrzanego. Jeśli jednak wszystko inne wydaje się w porządku i mamy 100% pewność, że w układzie hamulcowym nie ma już powietrza, istnieje duże prawdopodobieństwo, że to właśnie wspomaganie hamulców jest wadliwą częścią.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące pedałów hamulca

Dlaczego pedał hamulca opada na podłogę po uruchomieniu samochodu?

Najczęstszym powodem, dla którego pedał hamulca opada na podłogę po uruchomieniu samochodu, jest wyciek płynu hamulcowego, uszkodzona pompa hamulcowa lub uszkodzony wspomagacz hamulców.

Jak sprawdzić, czy pompa hamulcowa jest uszkodzona?

Najprostszym sposobem stwierdzenia, czy główna pompa hamulcowa jest uszkodzona, jest odłączenie przewodu podciśnienia ze wspomagania hamulców. Jeśli pedał hamulca nadal opada, najprawdopodobniej przyczyną jest wyciek płynu, powietrze w układzie lub uszkodzona pompa hamulcowa. Jedynym sposobem upewnienia się co do tego jest wizualne sprawdzenie uszczelki znajdującej się w jej wnętrzu.

Jak sprawdzić, czy cylinder wspomagania hamulców lub pompa hamulcowa są uszkodzone?

Odłączyć przewód podciśnienia od wspomagania hamulców. Jeśli problem zniknął po bardzo mocnym naciśnięciu pedału hamulca, najprawdopodobniej masz uszkodzony wzmacniacz hamulca. Jeśli problem nadal występuje, najprawdopodobniej uszkodzony jest główny cylinder hamulcowy.

Dlaczego po odpowietrzeniu pedał hamulca opada na podłogę?

Może się zdarzyć, że procedura nie została wykonana prawidłowo. Śruby odpowietrzające należy zamknąć przed zwolnieniem pedału hamulca; w przeciwnym razie powietrze zostanie zassane do układu przed zamknięciem zaworu odpowietrzającego.