loader
Poradnik

7 odgłosów pracy silnika, których nie należy ignorować (i ich znaczenie)

Czy masz czasem wrażenie, że musisz być ekspertem od dźwięku, aby dowiedzieć się, co jest nie tak z Twoim samochodem? Ze wszystkimi ruchomymi częściami wiele rzeczy może pójść nie tak. Od piszczenia po zgrzytanie - ważne jest, aby wiedzieć, jak rozróżnić różne dźwięki wydawane przez silnik samochodu.

Jedną z części, z której nie powinny dobiegać żadne dziwne odgłosy, jest silnik. A jednak to się zdarza. Szybka diagnoza problemu może pomóc uratować silnik. Omawiamy 7 typowych odgłosów pracy silnika samochodowego i pokazujemy, co każdy z nich oznacza.

Spis treści pokaż Odgłosy pracy silnika samochodowego, których nigdy nie należy ignorować 1. Piszczenie 2. Stukanie/klaskanie 3. Szlifowanie 4. Stukanie 5. Głośne brzęczenie 6. Syczenie/skwierczenie 7. Piskanie Koszty naprawy

Odgłosy pracy silnika samochodowego, których nigdy nie należy ignorować

1. Piszczenie

Czy kiedykolwiek pisk jest dobry, nawet poza sferą motoryzacyjną? Jeśli usłyszysz pisk dochodzący spod maski, powinien on wzbudzić niepokój. W większości przypadków ten irytujący dźwięk jest związany z poluzowanym lub zużytym paskiem zębatym.

Pasek ten odpowiada za sterowanie wszystkimi elementami osprzętu silnika, takimi jak alternator i pompa wodna. Ze względu na jego znaczenie nie należy ignorować konieczności wymiany.

Istnieją jednak inne powody, dla których Twój samochód może piszczeć. Jeśli piszczenie nie dochodzi z okolic silnika, ale raczej podczas skręcania, problem może leżeć w układzie kierowniczym. Jeśli natomiast piszczenie słychać podczas hamowania, być może trzeba wymienić klocki hamulcowe.

RELATED: 7 objawów uszkodzonego paska zębatego

2. Stukanie/klaskanie

Silnik samochodu wydaje charakterystyczny dźwięk, gdy poziom oleju jest niski. Przypomina on klikanie, tykanie lub stukanie. Na szczęście ten stan jest jednym z najłatwiejszych do zdiagnozowania - wystarczy spojrzeć na bagnet.

Problem można też łatwo rozwiązać, dolewając więcej oleju. Dodanie oleju jest jednak rozwiązaniem krótkoterminowym. Należy przede wszystkim ustalić, dlaczego w samochodzie jest mało oleju.

Niski poziom oleju może być spowodowany wyciekiem wewnętrznym lub zewnętrznym, a także spalaniem oleju.

Jeśli jednak olej jest sprawdzany i wszystko wydaje się w porządku, może to być problem z układem rozrządu. Są to poważne problemy, którym należy się od razu przyjrzeć.

3. Szlifowanie

Jest wiele różnych układów samochodu, które mogą powodować odgłosy zgrzytania, ale jeśli skupimy się tylko na silniku, może to być spowodowane zużytymi łożyskami. W takim przypadku odgłos zgrzytania będzie słyszalny podczas jazdy lub na biegu jałowym.

Jednak odgłos zgrzytania występujący podczas zmiany biegów jest prawdopodobnie spowodowany zużytym sprzęgłem. Zgrzytanie może również występować podczas pokonywania zakrętów z powodu uszkodzonego przegubu homokinetycznego lub innego problemu związanego z zawieszeniem.

Oczywiście najbardziej znany odgłos zgrzytania występuje podczas hamowania, gdy klocki hamulcowe są zużyte. Gdy ten dźwięk się pojawi, wiadomo, że hamulce są do niczego.

Niezależnie od tego, czy odgłos zgrzytania pochodzi z silnika, czy z innych podzespołów samochodu, jest to poważny dźwięk, którego nie należy lekceważyć. Natychmiast zabierz samochód do lokalnego serwisu.

4. Stukanie

Podczas jazdy silnik może wydawać wyraźny dźwięk pingowania lub metalicznego stukania. Stan ten jest znany jako stukanie detonacyjne.

Dzieje się tak, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna w jednym z cylindrów ulega detonacji w wielu miejscach jednocześnie. Możliwe, że do układu wprowadzono paliwo o niewłaściwej liczbie oktanowej, co może być przyczyną tego problemu.

Przyczyną może być także uboga mieszanka paliwowo-powietrzna, zły rozrząd lub uszkodzony czujnik spalania stukowego. Wszystkie odgłosy stukania należy natychmiast usuwać, zanim dojdzie do dalszych uszkodzeń silnika.

ZWIĄZANE: 6 przyczyn stukania lub pykania silnika samochodowego

5. Głośne walenie

Każdy z nas słyszał to kiedyś - ten charakterystyczny dźwięk eksplozji przypominający fajerwerki. Ten stan jest znany jako cofanie się płomienia. Występuje, gdy paliwo nie zostało spalone w komorze spalania i wydostaje się na zewnątrz.

Gdy wydostanie się poza komorę spalania, spala się w spalinach. W każdym przypadku, gdy stosunek paliwa do powietrza jest zbyt bogaty lub zbyt ubogi, może dojść do cofania się płomienia. Dopuszczenie do cofania się płomienia tylko zwiększa ryzyko uszkodzenia samochodu.

6. Syczenie/skwierczenie

Jeśli zaraz po wyłączeniu silnika słychać syczenie lub skwierczenie, może to oznaczać, że mamy do czynienia z nieszczelnością. Olej lub płyn chłodzący wycieka na gorący element silnika.

Nieszczelność może być widoczna na kolektorze wydechowym lub trudniejsza do zlokalizowania. Może to być także przewód podciśnieniowy. Tak czy inaczej, problemem należy się niezwłocznie zająć, zwłaszcza jeśli silnik zaczyna się przegrzewać.

RELATED: 6 objawów i przyczyn nieszczelności układu podciśnienia

7. Pikająca strona

Istnieje wiele warunków, które powodują powstawanie dźwięków "wyskakujących" w silniku. Wielu z nich towarzyszą wahania silnika, co wpływa na osiągi samochodu.

Niektóre z najczęstszych przyczyn piszczenia silnika to zatkany filtr paliwa, problemy z zapłonem, zatarte lub brudne świece zapłonowe, uszkodzone przewody świecowe lub wadliwy katalizator. Niektóre z tych napraw są proste i tanie, podczas gdy inne, takie jak katalizator, będą bardziej kosztowne.

Koszty naprawy

Bez względu na to, jaki hałas słyszysz, ważne jest, aby natychmiast go zdiagnozować. W przeciwnym razie problem może doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia silnika. Na szczęście często wystarczą mniejsze naprawy, gdy wystąpi jakikolwiek hałas silnika.

Jeśli silnik ulegnie uszkodzeniu uniemożliwiającemu jego naprawę, konieczna będzie jego wymiana.

Zakup nowego silnika jest jednak dość kosztowny. Dla większości osób lepszym rozwiązaniem jest zakup silnika regenerowanego. Jeśli masz nowszy samochód, możesz skorzystać z gwarancji, która jest dołączona do fabrycznie nowego silnika.

Koszt używanego silnika i robocizny prawdopodobnie wyniesie 1500 USD lub więcej. Nowe silniki gazowe i instalacja będą kosztować 3000 USD lub więcej. Nowy silnik Forda V10 kosztuje 5 000 USD lub więcej. Są jednak samochody, które nie kosztują tak dużo. Na przykład nowy silnik do Forda Focusa może kosztować tylko 500 USD za sam silnik, bez uwzględnienia robocizny. W przypadku silnika wysokoprężnego rachunek jest znacznie wyższy.