loader
Gąbka polerska

Jaka gąbka polerska do lakieru samochodowego? cz. II

Gąbki polerskie

Nadają się do stosowania przez wszystkich, niezależnie od wprawy i doświadczenia. Można je stosować bezpośrednio do obróbki lakierowanych powierzchni podczas kolejnych etapów korekty lakieru, najlepiej nakłada się za ich pomocą płynne woski. Za ich użyciem przemawia relatywnie niska cena i bardzo duży wybór rozmiarów i kształtów oraz stopnia twardości poszczególnych pianek. Szeroki asortyment dostępnych mocowań sprawia, że są one najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem, co przy relatywnie niskich cenach w porównaniu z innymi nakładkami może przemawiać za ich wyborem.

Na pewno niezastąpione będą dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki w lakiernictwie, ze względu na wysoki poziom bezpieczeństwa dla lakierowanych powłok. Dla doświadczonych lakierników mogą być zbyt czasochłonne, ponieważ posiadają mniejszą siłę cięcia niż wełna naturalna lub filc polerski, a przy dłuższej obróbce niosą ryzyko przypalenia lakieru, gdyż posiadają gorsze parametry wentylacyjne. Dla jednych i drugich okażą się niezastąpione podczas polerowania na wysoki połysk w ostatniej fazie prac lakierniczych.

Futro polerskie 

Futra polerskie przeznaczone są do zgrubnego polerowania lakieru. Stanowią świetną alternatywę dla twardych i ostrych padów polerskich. Największą ich zaletą jest duża moc cięcia przy najlepszej wentylacji, co ogranicza możliwość uszkodzenia lakieru. Dzięki futru polerskiemu można w relatywnie krótkim czasie usunąć głębokie usterki powłoki bez ryzyka przypalenia. Nie da się jednak używać futra polerskiego do wykończenia, będzie ono wyraźnie gorsze niż to uzyskane przy pomocy gąbki.

Podsumowując - każdy kij ma dwa końce: praca z tym narzędziem wymaga większego wysiłku podczas prac wykończeniowych czyli raczej nie powinien brać go do ręki początkujący, ale z drugiej strony pozwala zaoszczędzić czas, co w pracy lakiernika jest bardzo dużym atutem, zwłaszcza gdy niecierpliwy klient tęskni za swoją dawno nie widzianą furką. Zalety futra polerskiego docenimy podczas stosowania pasty menzerna hcc1100. Futro polerskie to znakomite rozwiązanie podczas zmagań z twardymi lakierami, poradzi sobie z punktowym wycinaniem rys, można je też z powodzeniem stosować przy pierwszym etapie korekty bardzo zniszczonych powłok. Mankamenty futra, oprócz wspomnianych już problemów z wykończeniem, to zwiększone ryzyko przetarcia lakieru i - niestety - cena wyższa od gąbek polerskich. Kłopot może sprawić także rzadko spotykane mocowanie futer na gwint.

Akcesoria do polerowania

Filc polerski

Filc, czyli tarcza wykonana ze sprasowanej wełny naturalnej, to najbardziej agresywne tworzywo służące do polerowania. Filc polerski najczęściej pozwala osiągnąć efekt połysku nielakierowanych metali, szkła i tworzyw sztucznych, czyli choćby w przypadku stali nierdzewnej, aluminium czy przednich reflektorów samochodowych. Charakteryzuje się olbrzymią ścieralnością, więc stosuje się go z agresywnymi produktami polerskimi. Wymaga dużego doświadczenia w sztuce polerowania, więc początkujący mogą o nim pomyśleć w przyszłości. Przede wszystkim jest narzędziem, które świadomie należy dobrać do twardej powierzchni lub przy głębokich uszkodzeniach. Podsumowując - filc polerski to wielka moc cięcia, szybkość i skuteczność w pracy, do słabszych jego stron możemy zaliczyć słabą wentylację i podwyższone ryzyko przypalenia lub przetarcia powłoki.

Rozmiary tarcz polerskich

Wszystkie wymienione powyżej rodzaje tworzyw występują w różnych średnicach. Im większa powierzchnia do obróbki, tym większy rozmiar należy wykorzystać. częściej na narzędzia polerskie zakłada się gąbki polerskie o średnicy to 150 mm. Tarcze w tym rozmiarze pozwalają na korektę różnych elementów karoserii, sprawdzą się w polerowaniu dachu, maski, drzwi i błotników. Podczas usuwania rys z mniejszych powierzchni, na przykład zderzaków, lusterek i słupków drzwi przydatne okażą się gąbki polerskie w rozmiarze mini. Ich średnica to zwykle 80 mm, chociaż na rynku bywają jeszcze mniejsze. Do polerowania dużych aut, np. dostawczych, przyczep kempingowych czy łodzi stosuje się tarcze o średnicy 180 mm i większe.

Rodzaje mocowania gąbek polerskich

Mocowanie padów zasadniczo opiera się na dwóch rozwiązaniach. Pierwsze z nich wykorzystuje gwint, który nakręca się na śrubę polerki. Drugie to rzep mocowany do głowicy urządzenia. Mocowanie na gwint gwarantuje pewne trzymanie pada i nie wymaga zastosowania dodatkowego uchwytu do tarczy. Mocowanie na rzep zapewnia elastyczność – różne typy gąbek polerskich można błyskawicznie zmieniać. Tego typu tarcze musimy wyposażyć w głowice amortyzujące, osobno do innych średnic.

Decyzja dotycząca właściwego dobrania pasty i pada polerskiego to pierwszy krok przed samodzielnym rozpoczęciem prac lakierniczych. Dobrze jest zapewnić sobie dostęp do kilku wariantów i najpierw sprawdzić, który z nich będzie najlepszy dla danej powierzchni i umiejętności polerującego.