loader
Kosmetyki i akcesoria samochodowe

Jak wybrać ściereczkę mikrofibrową do pielęgnacji samochodu?

  • 15 września 2018

Każdy pasjonat motoryzacji zastanawiał się kiedyś zapewne, czym lepiej będzie wyczyścić samochód. Czy kupić wysokiej jakości, drogą mikrofibrę, czy może wybrać tanią, niższej jakości, ale dostępną w każdym supermarkecie.

Ile osób, tyle różnych opinii. Wedle niektórych przepłacanie mija się z celem, gdyż jest to po prostu zwykła szmatka, która niezależnie od ceny, nie będzie wiele się różnić. Drudzy z kolei uważają, że jakość mikrofibry to sprawa wysokiej wagi i od niej zależy czy wosk będzie odpowiednio wtarty i czy na karoserii nie pozostaną żadne smugi po aplikacji różnych produktów oraz kłaczki i strzępki po szmatce.

Ustalmy fakty - jakość mikrofibry nie jest bez znaczenia jeśli zależy CI na bezpiecznej pracy z lakierem samochodowym. Jak poznać czy dana mikrofibra jest wysokiej czy słabej jakości? Zobaczmy:

Istnieją 3 parametry ściereczek mikrofibrowych, które trzeba znać:

Gramatura mikrofibry

Gramatura to podstawowy i jeden z najważniejszych parametrów każdej ściereczki z mikrofibry. Wyraża się ją za pomocą gramów na metr kwadratowy i oznacza to ilość włókien przypadających na każdy metr kwadratowy tkaniny. Wyróżnić można ściereczki bardzo grube, grube i cienkie. Te pierwsze bardzo często mają gramaturę powyżej 1000g/m2, grube to 500-800 g/m2, a cienkie mikrofibry charakteryzują się gramaturą 250-300 g/m2

Sprawdźmy, którą ściereczkę stosuje się do konkretnych zagadnień:

Gruba mikrofibra: Nadaje się świetnie do osuszania lakieru, a także do dotarcia i wypracowania pasty polerskiej na sucho. Można wykorzystywać ją także do aplikacji Quick-Detailerów oraz do docierania wosków(w tym wypadku im jest grubsza, tym lepiej)

Ścierka do polerowania samochodu

Cienka mikrofibra: Wykorzystywana przede wszystkim do odtłuszczania powierzchni lakierniczej, pielęgnacji plastików wewnętrznych, czyszczenia tapicerki skórzanej, czyszczenia szyb i aplikacji powłok ceramicznych na lakier
Im większa gramatura mikrofibry, tym ścierka będzie lepiej chłonna.

Rodzaj splotu tkaniny

Wyróżnić można ściereczki mikrofibrowe: o pionowym włosiu, o zawiniętym splocie, waflowe i gładkie. Mikrofibry o pionowym, długim włosiu przeznaczone są przede wszystkim do docierania wosków i past polerskich na sucho oraz do aplikacji Quick-Detailerów. Wynika to z ich dobrych właściwości chłonnych. Mikrofibry o splocie zawiniętym nie pozostawiają smug na karoserii. Z tego powodu znakomicie sprawdzają się przy rozprowadzaniu różnego rodzaju preparatów oraz do ostatecznego dotarcia wosku. Mikrofibry waflowe stosuje się głównie do ścierania brudu z lakieru i szyb, a także do osuszenia lakieru. Mikrofibry gładkie o satynowej fakturze stosuje się na sucho do ostatecznego dotarcia szyb.

Rodzaj obszycia

O bezpieczeństwie pracy z lakierem decyduje w dużej mierze rodzaj obszycia ściereczki. Mikrofibra z twardymi krawędziami może wyrządzić ogromne szkody na świeżo wypolerowanym lakierze. Tarcie może spowodować powstanie drobnych rysek. Wyróżnić możemy mikrofibry o obszyciu satynowym, mikrofibrowym, nicią, a także te bez obszycia. Obszycia satynowe i mikrofibrowe są zazwyczaj delikatne i najlepiej do prac przy lakierze używać właśnie nich. Jeszcze lepszym wyjściem jest brak obszycia, gdyż wtedy jesteśmy pewni, że ściereczka nie zarysuje lakieru. Najgorsze jest wykończenie nicią. Tego typu obszycie bardzo często strzępi się lub jest chropowate. Taką ściereczkę można wykorzystać do pielęgnacji wnętrza, ale lepiej trzymać ją z dala od lakieru. Przed pierwszym użyciem ściereczki należy także usunąć metkę, gdyż może ona doprowadzić do powstania drobnych rys.